Analýza 2: Ekonomická témata

09.05.2010 10:55

ÚVOD

Ekonomická témata hrají v předvolební kampani politických stran velmi důležitou roli, která je ještě umocněna důsledky finanční krize z let 2008 a 2009 i současnou dluhovou krizí, která v současné době tvrdě doléhá na silně zadlužené Řecko, a která hrozí šířením „nákazy“ do dalších zranitelných států. Česká republika byla krizovým vývojem zasažena jen sekundárně, a to v souvislosti s klesající poptávkou po českých exportech v zahraničí. Na rozdíl od mnoha států jsme nemuseli zachraňovat bankovní systém, který je podle dostupných informací z ČNB v dobrém stavu. Přesto se právě klesající export a s tím související nárůst nezaměstnanosti negativně projevil ve veřejných financích v důsledku výpadku v příjmové části rozpočtu (tj. propadu daňového inkasa). Veřejný dluh se zvýšil na 36 % HDP (www.verejnydluh.cz) a schodek státního rozpočtu v roce 2009 dosáhl přibližně 6 % HDP. Podle ministra financí Eduarda Janoty se úrokové náklady dluhové služby za loňský rok zvýšily o téměř 19 %. Ratingové agentury ČR pohrozily snížením ratingu, což by pochopitelně zkomplikovalo podmínky aukcí českých dluhopisů na kapitálových trzích. V současné době platí, že problémem není ani tak celková výše zadlužení, která je v porovnání s dalšími státy EU relativně nízká, ale vysoké tempo zadlužování a fakt, že ani v dobách vysokého šestiprocentního ekonomického růstu vlády nebyly schopné sestavit alespoň vyrovnaný rozpočet. Problémem je existence tzv. strukturálního deficitu (více zde: https://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/ales-michl.php?itemid=9127).

A jak tedy podle odborníků české ekonomice pomoci? Abychom dostali konstruktivní odpověď, musíme se krátce zamyslet nad charakterem naší ekonomiky. Česká ekonomika je jednou z nejvíce otevřených ekonomik na světě, v roce 2007 se vývoz dle statistik OECD podílel na HDP z téměř 78 %.[1] Výkon ekonomiky je tak do značné míry závislý na poptávce po českých exportech na zahraničních trzích, jmenovitě například v Německu. Proto je postupně se zvyšující průmyslová výroba v Německu (viz graf), která je známkou hospodářského oživení, jednoznačně dobrou zprávou pro českou ekonomiku. Stále však platí, že zotavení evropské ekonomiky je slabé a nerovnoměrné. Jestli se dá za současné situace něco předpovědět, tak je to fakt, že nás zřejmě čeká (Českou republiku nevyjímaje) několik let slabšího hospodářského růstu. A veřejné finance se tomu musí rozhodně přizpůsobit.

Zdroj: Roubini Global Economics

Mezi odborníky panuje poměrně široká shoda, že snahy o stimulaci poptávky (tzn. aby stát podpořil růst poptávky lidí a firem po zboží) nejsou v prostředí malé otevřené ekonomiky typu ČR příliš účinné a přinášejí s sebou negativní jevy, jakým je zvyšující se dluh (Sedláček 2009, Švejnar 2009). K oživení české ekonomiky a snižování nezaměstnanosti by přispěl flexibilnější trh práce a motivace firem, aby najímaly nové zaměstnance. Ekonom Jan Švejnar věc velice dobře shrnuje: „Pokud jde o ochotu firem pružně reagovat na růst poptávky najímáním nové pracovní síly, empirické studie i teoretické modely přesvědčivě ukazují, že ochota firem flexibilně najímat novou pracovní sílu a zvláště pracovní sílu pokládanou za rizikovou (např. mladé nezaměstnané bez praxe) velmi citlivě závisí na možnosti se této pracovní síly efektivně zbavovat v situaci, kdy hrozí firmě ekonomické problémy. Spolehlivě zde funguje vztah, který je možná mírně v rozporu s očekáváními laické veřejnosti a který evropská veřejnost bohužel často pokládá spíše za propagandu zaměstnavatelů. V zásadě platí, že čím nižší jsou překážky související s propouštěním pracovníků, tím ochotnější jsou firmy nové zaměstnance přijímat“ (Švejnar 2010: 10). Český trh práce je v současné době méně pružný a to dokonce i ve srovnání s Francií nebo Německem. Dále by ekonomice prospěla skutečná podpora malého a středního podnikání, což ale  ekonomové v minulých letech opakovali donekonečna. 

Vzhledem k negativnímu demografickému trendu by dále nová vláda měla řešit důchodovou reformu a reformu zdravotnického systému. Sestavení nové Bezděkovy komise, která vydala svou první závěrečnou zprávu již v roce 2005[2], byl sice chvályhodný počin, nicméně prozatím ve věci penzijní reformy asi jediný za celé desetiletí. Bezděkova komise v roce 2005 konstatovala, že riziko celého důchodového systému lze snížit vhodnou diverzifikací, tzn. kombinací stávajícího průběžného systému PAYG (pay-as-you-go) se systémem fondovým. Lehké to za současné legislativní úpravy nemá ani zodpovědný člověk, který si chce na svou penzi spořit. Penzijní fondy v současné podobě jsou totiž spíše vhodným nástrojem k financování státního dluhu, neboť z velké části nakupují (a nakupovat musí) dluhopisy české vlády. Penzijní fondy jsou navíc zatíženy náklady ve výši téměř 4 miliard korun (Asociace penzijních fondů, údaj za rok 2007), které jsou skryty v účetnictví pod hezkým názvem „náklady příštích období.“ Tento dluh z dob minulých budou muset nejspíše nějakým způsobem zaplatit klienti těchto fondů. Další nevýhodou je neexistence oddělení majetku penzijních fondů od majetku účastníků. Jediným plusem je státní podpora, která je však na dlouhodobém horizontu (např. 30 let) téměř neznatelná. Vzhledem k faktu, že penzijní připojištění je koncipováno jako dlouhodobý finanční produkt, je nevhodné pro spoření zejména pro mladé lidi. Doufejme, že se u penzijního systému jako celku dočkáme výraznějších změn.

V neposlední řadě s výkonem ekonomiky úzce souvisí i míra korupce. Tomuto velice důležitému tématu se věnuje kolega Michal Sejkora. Zde bych chtěl pouze uvést, že hodnota Indexu vnímání korupce (CPI) pohybující se pod hodnotou 5 nás řadí k zemím, jako je Polsko nebo Maďarsko, ale rovněž dost blízko Kubě nebo Namibii.

Následující analýza volebních programů relevantních politických stran se zaměří na zásadní body v programech týkající se hospodářské politiky a detailněji se bude věnovat přístupu stran k penzijní reformě.

ANALÝZA VOLEBNÍCH PROGRAMŮ RELEVANTNÍCH STRAN

(1) Priority stran v hospodářské politice státu

U každé politické strany je stručně vyjmenováno několik zásadních bodů z volebního programu.

ČSSD
  1. Rozpočtová konsolidace s cílem snížit deficit veřejných financí pod 3 % HDP do roku 2013
  2. Zrušení rovné daně a zavedení progresivního zdanění příjmů fyzických osob. Zavedení zdaňovacího pásma ve výši 38 % pro měsíční příjmy nad 100 000 Kč. Obnovení společného zdanění manželů. Zmenšení počtu daňových výjimek.
  3. Omezení administrativy a byrokracie pro podnikatele
  4. Zvýšení sazby daně z příjmů právnických osob z 19 % na 21 %
  5. Postupné sjednocení výběru daní, zdravotního a sociálního pojištění do jediné státní instituce.
  6. Pro zavedení eura nejlépe v letech 2015-2016
  7. Posílení práv zaměstnanců
  8. Obnovení nemocenské v prvních třech dnech nemoci, zrušení zdravotnických poplatků, zvýšení mateřské
  9. Pravidelné zvyšování minimální mzdy o nejméně 500 Kč ročně
  10. Odmítnutí privatizace významných podniků – Čepro, Lesy ČR, Letiště Praha,..
 KDU-ČSL
  1. Zachování současné výše sociálních dávek a zamezení jejich zneužívání
  2. Snížení ceny práce formou snížení odvodů na sociální pojištění u vybraných skupin (absolventi, zaměstnanci nad 50 let,..)
  3. Podpora flexibilní formy zaměstnávání – částečné úvazky, práce z domova,..
  4. Sociální systém, v němž ochota pracovat a přijmout nabízenou práci bude podmínkou pro výplatu sociálních dávek. Osobám, které práci odmítnou, bude přiznáno pouze existenční minimum
  5. Veřejné finance v duchu keynesianismu – v době růstu přebytkový rozpočet, v době hospodářského poklesu rozumné schodky
  6. Pro ustavení stálého vládního panelu expertů, kteří mají být poradci vlády pro hospodářskou politiku
  7. Pro zavedení dvou daňových pásem – 15 % a 18 % s hranicí 600 000 Kč hrubého ročního příjmu, daň z příjmu právnických osob na stávající úrovni
  8. Snížení byrokratické zátěže podnikatelů
  9. Zavedení eura bez zbytečných odkladů
KSČM
  1. Ekonomika s klíčovou rolí společenského vlastnictví
  2. Zachování současného zákoníku práce chránícího zájmy zaměstnanců
  3. Nepřijatelnost výpovědí z pracovního poměru bez udání důvodu a souhlasu odborů
  4. Prodloužit podporu v nezaměstnanosti na 1 rok, zvýšit vyplácení odstupného při rušení pracovních míst
  5. Zvýšení minimální mzdy postupně na 14 000 Kč
  6. Náhrada mzdy i v prvních třech dnech nemoci
  7. Rozvoj zaměstnanosti ve veřejných službách
  8. Uzákonění kategorie minimálního důchodu s jeho zvyšováním až na 10 000 Kč měsíčně
  9. Státní regulace nákladů na bydlení
  10. Zrušení zdravotnických poplatků, zřízení jediné veřejné zdravotní pojišťovny
  11. Zrušení stropů u odvodů zdravotního, důchodového a nemocenského pojištění u lidí s vysokými příjmy
  12. Změna daňového systému – nulová sazba DPH u základních potravin a léků, sazba 5 % u zboží základní spotřeby
  13. Pět pásem daně z příjmu fyzických osob – od 9 % do 40 % u příjmů vyšších než 1 milion Kč ročně
  14. Dvě daňová pásma u právnických osob dle ročního zisku – 24 % do 10 milionů, 32 % nad 10 milionů Kč
  15. Zastavení privatizace majetku státu, odkup akcií státem ve strategických sektorech (např. energie, těžba surovin,..)
  16. Snížení administrativní zátěže podnikatelů
  17. Větší zaměření exportu mimo EU a USA
ODS
  1. Zjednodušení a zpřehlednění daňových zákonů, daně na současné úrovni
  2. Zachování rovné daně z příjmu
  3. Zavedení jednotného inkasního místa pro výběr daní a odvodů
  4. Finanční ústava – ústavní zákon o rozpočtové kázni (sankce za nedodržování rozpočtové kázně pro členy vlády i poslance)
  5. V roce 2012 schodek státního rozpočtu maximálně 3 %, zákon o vyrovnávání rozpočtu do roku 2017
  6. Rozpočet na rok 2011 – snížení provozních výdajů ministerstev o 5 % a kapitálových výdajů o 4 %
  7. Vytvoření Národní rozpočtové rady, její členy jmenuje prezident
  8. Nákupy materiálu a služeb pro úřady výhradně prostřednictvím online aukcí
  9. Zachování zvýšených daňových paušálů pro živnostníky a zrychlené odepisování i po roce 2010
  10. Pokračování privatizace – část ČEZu, Letiště Praha (výnosy z privatizace budou směřovat na důchodovou reformu)
  11. Zkrácení doby potřebné na založení firmy maximálně na týden
  12. Adresnější rozdělování dávek
  13. Prodloužení maximálního rozsahu zaměstnání na základě dohody o provedení práce ze 150 na 300 hodin
  14. Úplné uvolnění opakovaného uzavírání a délky smluv u nově vzniklých pracovních míst na dobu určitou
  15. Podpora alternativním modelům zaměstnávání – částečné úvazky, práce doma,..
  16. Podmínění výplaty podpory v nezaměstnanosti po dvou měsících a dávek hmotné nouze účastí na veřejně prospěšných pracích, rekvalifikacích,..
  17. Strhávání dávek neplatičům
SPO-Z
  1. Zrušení rovné daně, návrat k progresivnímu zdanění
  2. Mírné zvýšení daně z příjmů právnických osob (na dobu nezbytně nutnou)
  3. Zpřehlednění daňové soustavy – odstranění daňových výjimek deformujících celý systém
  4. Výplatu některých sociálních dávek vázat na účast na veřejně prospěšných pracích
  5. Průhledné veřejné zakázky
  6. Omezení výdajů na nadpočetný státní aparát
  7. Podpora rozsáhlé výstavby v oblasti energetiky, dopravní infrastruktury, ochrany životního prostředí – stát tak dle programu nahradí nedostatek zakázek v době ekonomické krize
SZ
  1. Volební program s heslem „zelená ekonomika“
  2. fiskální disciplína – úspory v době prosperity a zostřený režim výdajových škrtů po překročení 40% hranice dluhu k HDP
  3. zavedení sankcí pro vládu a vyšší státní úředníky porušující rozpočtová pravidla
  4. zrušení zdanění superhrubé mzdy, zavedení druhého pásma – 30 až 31 % u šestinásobku průměrného příjmu
  5. snížení zdanění práce, zvýšení podílu nepřímých daní
  6. zvýšení spotřebních daní u tabáku, alkoholu,..
  7. adresné sociální dávky
  8. investice do vysoce efektivních, čistých technologií
  9.  snižování celkové administrativní zátěže podnikatelů
TOP 09
  1. likvidace strukturálního deficitu veřejných rozpočtů tím způsobem, aby při návratu k 2% ekonomickému růstu bylo možné sestavit vyrovnaný rozpočet
  2. snížení objemu mezd vyplácených ze státního rozpočtu o 10 %, ponechat 3 roky bez navyšování – opatření se nebude týkat pedagogů a pracovníků ve zdravotnictví
  3. snížení platu ústavních činitelů o 10 %
  4. snížení všech sociálních dávek o 10 %, po tři roky bez valorizace (kromě pomoci v mateřství)
  5. zrušení porodného a pohřebného
  6. zjednodušení a zpřehlednění procesu výběru daní, zrušení mnoha výjimek
  7. jediné inkasní místo pro výběr daně z příjmů, sociálního a zdravotního pojištění (jedna částka vypočtená z jednoho základu uvedená na jediném formuláři)
  8. nahrazení přídavků na děti vyšší slevou na dani z příjmů včetně zvýšení daňového bonusu
  9. omezení podpory v nezaměstnanosti pro občany, kteří neodpracují 20 hodin veřejné služby týdně
  10. spoluúčast občanů na úhradě zdravotní péče – sociálně únosná a nesnižující dostupnost zdravotní péče (stanovení ročního limitu maximální spoluúčasti)
VV
  1. cílem v období 2010-2014 vyrovnaný rozpočet a splnění maastrichtských kritérií, deficitní státní rozpočet navrhují schvalovat ústavní většinou
  2. podpora snížení přímých daní ve prospěch nepřímých daní
  3. zjednodušení daňového systému
  4. daň z příjmu právnických osob na úrovni 20 % po následující dva roky
  5. progresivní zdanění – 25 % pro příjmy nad šestinásobek průměrné hrubé měsíční mzdy (cca 145 000 Kč)
  6. omezení výjimek v daňové oblasti
  7. snížení počtu státních úředníků o 10 %
  8. elektronické aukce na všech úrovních státní správy
  9. omezení podpory stavebního spoření – musí být spojeno s pořízením bydlení, nikoli na jiné účely
  10. opatření k větší flexibilitě trhu práce – pracovní poměr na dobu určitou bez omezení
  11. zavedení jednoho správního místa pro vyřízení náležitostí ke vstupu obchodních společností na trh, jedno inkasní místo
  12. krácení či odebrání sociálních dávek neplatičům vůči státu nebo obci
  13. vyplácení dávek hmotné nouze především formou poukazů na stravování, oděv a bydlení
  14. model 4+2 – čtyři měsíce pobírají podporu v nezaměstnanosti všichni, další dva měsíce pouze občané vykonávající veřejnou službu pro obec

(2) Penzijní reforma

ČSSD deklaruje, že jejím cílem je zachovat reálnou hodnotu důchodů alespoň na úrovni 55 % průměrné čisté mzdy a plánuje vyplatit třináctý důchod ve výši 2400 Kč. Ve svém volebním programu strana důrazně odmítá „experiment se zaváděním povinného kapitálového připojištění na úkor průběžného systému (tzv. opt-out), protože by ohrožoval současnou generaci důchodců a mladší generaci nutil platit do systému dvakrát“ (str. 20 volebního programu). Strana dále podporuje změny systému dobrovolného důchodového připojištění. ČSSD chce fungování současného systému zajistit podporou ekonomického růstu a podporou rodin s dětmi.

KDU-ČSL ve volebním programu prosazuje vytvoření dvou povinných pilířů penzijního systému – průběžného a kapitálového. Výše důchodů plynoucích z průběžného systému má být závislá na počtu vychovaných dětí (budoucích plátců pojistného do průběžného pilíře). Výše příspěvku do průběžného pilíře by se snižovala vždy o 3 % z pojistného na každé dítě, celková sleva by mohla dosáhnout maximálně 12 %. Toto opatření by platilo po dobu, kdy jsou děti ekonomicky závislé na příjmech rodičů. Do fondového pilíře by povinně přispívali lidé, kteří nemají děti nebo občané s ekonomicky nezávislými dětmi.

KSČM chce zachovat průběžný, státem garantovaný systém. Odmítá „pokusy o privatizaci důchodového pojištění“ a je pro zachování penzijního připojištění založeném na dobrovolnosti. V programu má rovněž uzákonění minimálního důchodu s postupným zvyšováním až na 10 000 Kč. V materiálech Bezděkovy komise z roku 2005 je označena varianta důchodové reformy z dílny KSČM jako „parametrická optimalizace důchodového systému“, která má být řešením až do roku 2100. Příjmová strana má být posílena např. zvýšením daňové zátěže práce a přesunem prostředků z ostatních částí státního rozpočtu.

ODS počítá se zachováním státního průběžného systému jako s dominantní složkou penzijního systému. Podobně jako strana TOP 09 ale prosazuje možnost dobrovolného převodu části důchodového pojištění (4 % + 2 % by doplácel účastník) do fondového pilíře. Strana ve svém programu uvádí, že „toto spoření na důchod organizované státem je šancí na vyšší důchody především pro mladší a střední generace“ a dále že „fondové hospodaření bude založeno na partnerství veřejného a soukromého sektoru a bude provozováno pod důsledným dozorem státu“ (strana 26 volebního programu). Počítá se s tím, že jeden z fondů bude státem garantovaný.  Strana chce dále posílit mezigenerační solidaritu v rodině tím, že umožní dobrovolný příspěvek 1 % z důchodového pojištění rodičům pojištěnce.

SPO-Z se k důchodové reformě vyjadřuje poněkud zdrženlivě. V programu nalezneme pouze požadavek na zachování průběžně financovaného pilíře penzijního systému, u něhož počítá s postupnými parametrickými změnami. Zřízen má být Státní fond penzijního pojištění, důchodový systém má být posílen finančními prostředky plynoucími z výnosů ČEZ a dalších státních nebo polostátních podniků. 

SZ považuje průběžně financovaný veřejný pilíř penzijního systému za základ celého systému a počítá se zavedením druhého, dobrovolného pilíře, který bude založen na fondovém principu. Strana ve svém volebním programu neuvádí konkrétní čísla, ale deklaruje, že „menší část povinného pojištění bude moci občan čistě dobrovolně dle svého uvážení přesměrovat z veřejného pilíře do fondového za podmínky, že stejnou částku dodá z vlastních úspor“ (strana 17 volebního programu). Rovněž chce umožnit i návrat pojištěnce zpět k platbám do veřejného pilíře. Počítá se s tím, že v rámci druhého pilíře „bude poskytnuta možnost volby mezi konzervativním, veřejnoprávním fondem a soukroměprávními fondy s vějířem investičních strategií“ (str. 17).

TOP 09 chce současný penzijní systém reformovat na vícesložkový. Systém by tak obsahoval průběžnou složku financovanou z povinného důchodového pojištění s výší odvodu 28 % a potom pilíř kapitalizační. Zde by se podle představy strany mohl občan dobrovolně rozhodnout pro vstup. V případě, že tak učiní,  sníží se mu odvod do průběžné složky na 24 %, přičemž bude mít povinnost platit na svůj kapitalizační účet minimálně 6 %. Správou individuálních kapitalizačních účtů a zhodnocováním úspor má být pověřena zvláštní instituce, jejímž zřizovatelem bude stát. Strana dále deklaruje, že se reforma nesmí žádným způsobem dotknout současných penzistů a lidí těsně před důchodem a že se týká mladších generací.

VV navrhují ustavit třísložkový penzijní systém. Strana chce umožnit na základě principu dobrovolnosti převést 4 procentní body (z 28 %) pojistného do státního penzijního fondu, který má investovat do státních dluhopisů. Účastníci tak mají dle programu získat výnos 2 % nad hodnotou inflace. Dále navrhuje stanovit motivační podporu pro ty občany, kteří se rozhodnou pro převod, a to ve formě zvýšení státní podpory na penzijní připojištění na dvojnásobek (tj. až na 300 Kč/měs.) po dobu tří let. Strana chce rovněž prosadit důsledné oddělení důchodového rozpočtu od rozpočtu státního, přičemž případné přebytky hodlá zhodnocovat ve fondovém systému. V neposlední řadě v programu nalezneme opatření vedoucí k omezení odchodů do předčasného důchodu.

ZÁVĚR

Bezesporu největší výzvou pro novou vládu, která vzejde z květnových voleb, bude stabilizace veřejných rozpočtů. Jako velmi pozitivní krok můžeme vnímat návrh uzákonit takovou úpravu, která by stanovila nutnost sestavení vyrovnaného rozpočtu. Je zřejmé, že by vyrovnaný rozpočet nemohl být sestaven vždy, vzhledem k obdobím s nízkým či záporným růstem HDP. V dobách mimokrizových se solidním ekonomickým růstem by však sestavení vyrovnaného rozpočtu mělo být samozřejmostí. 

Pro zajímavost, ukázkou dlouhodobé fiskální disciplíny je například Chile. Platná chilská ústava z roku 1980 upravuje rozpočtový proces, když do velké míry limituje prostor pro lobbismus různých zájmových skupin ve věci fiskálních záležitostí (Phillips a Espinosa-Vega 2004). V roce 2000 vláda zavedla nová pravidla fiskální politiky, když stanovila požadavek udržovat přebytek strukturálního rozpočtu ve výši 1 % HDP (Foreign Investment Committee 2010). Tento požadavek byl v roce 2009  omezen, což je vzhledem ke krizovému vývoji světové ekonomiky pochopitelné. A výsledky chilských opatření? Od roku 1990 Chile udržovalo přebytkový rozpočet, což bylo přerušeno až v roce 1999, kdy HDP poklesl o přibližně 0,4 % (MMF, World Economic Outlook Database). V roce 2007 dosáhl přebytek rozpočtu 8,8 % HDP, nejvyšší úrovně za dvacet let, a v roce 2008 dosáhl 5,2 % HDP (Foreign Investment Committee 2010). Výsledkem této politiky je velmi dobrá image země v zahraničí. Podle agentury CMA je pravděpodobnost, že Chile v následujících pěti letech nebude schopno plnit své dluhové závazky, 4,7 %. Pro Českou republiku činí hodnota 5,7 % (CMA, údaje za čtvrtý kvartál 2009). Chile se rovněž těší vysokému ratingu A+ se stabilním výhledem od agentury Standard & Poor’s.

Vraťme se však zpět k České republice. Chilský příklad jsme uvedli z toho důvodu, že i v ČR se objevují návrhy, jak upravit a limitovat rozpočtový proces. Přestože s konkrétní podobou návrhů, tak jak je předkládají ODS a Strana zelených ve svých programech, lze polemizovat, můžeme je vnímat obecně jako krok správným směrem.

Na závěr se na následujících řádcích ještě vyjádříme k několika bodům z volebních programů a prohlášením představitelů politických stran. Za prvé, za poslední léta jsme slyšeli mnoho závazků, že je potřeba podporovat malé a střední podniky (MSP), na kterých je postavena každá solidní ekonomika. V České republice MSP zaměstnávají přes 60 % ekonomicky aktivního obyvatelstva a významnou měrou se podílejí na HDP země. Proto nelze než souhlasit s poznámkou v programu Strany zelených: „..jsme nedokázali vytvořit zdravé a podpůrné podhoubí pro malé a střední podnikatelky a podnikatele. Tím spíš je rozvoj tohoto sektoru dokladem odvahy, nápaditosti a odhodlání českých občanů, namnoze totiž probíhal spíš státu navzdory než s jeho podporou.“ Nepříliš dobrý stav (diplomaticky řečeno) dokládá rovněž index „Doing Business“ vydávaný Světovou bankou, který hodnotí podmínky pro podnikání ve 183 zemích světa. ČR se celkově umístila v roce 2010 na 74. místě,  jestliže se podíváme na srovnání v rámci zemí OECD, měly horší hodnocení pouze Itálie a Řecko. Nejsem si jist, jestli jsme v dobré společnosti.  Za druhé, často se poukazuje na fakt, že dluh ČR je ve srovnání s jinými zeměmi ještě nízký. Jako příklady zemí, které normálně fungují s vyšším zadlužením bývá uváděno třeba Německo nebo Japonsko. Špatnou zprávou je, že Česká republika není Japonsko. Jsme malá otevřená ekonomika, která nutně potřebuje stabilitu veřejných financí, aby neohrozila svou důvěryhodnost. Ve volebním programu další strany se dočteme: „Naše země dosud vydává na důchody mnohem méně, než je evropský průměr. Relativně o třetinu méně, absolutně pak ještě méně.“ Jestliže se ale podíváme na fakta z databáze OECD, získáme trochu jiný pohled. Výdaje ČR na důchody v roce 2005 činily 7,3 % HDP, v Dánsku 5,4 % HDP, Francii 12,4 % HDP, Finsku 8,4 %, Norsku 4,8 %, na Slovensku 6,2 % (OECD 2009). Průměr všech zemí OECD činil 7,2 %. Rovněž v závěrečné zprávě Bezděkovy komise z roku 2005 nalezneme poznámku: „dnešní úroveň výdajů na důchody (a příjmů důchodového systému) není ve srovnání s EU nízká. Výdaje na důchody v ČR dosahují 8 % HDP, v EU pak kolem 11 %. Zohledníme-li odlišné podmínky (nižší podíl náhrad zaměstnancům na HDP ČR oproti EU; rozdíly v systému zdanění důchodů v ČR a EU; a česká populace je v současnosti mladší než populace v EU), jsou tyto různé hladiny výdajů na důchody již dnes v zásadě srovnatelné“ (Závěrečná zpráva Bezděkovy komise 2005). Jinými slovy, důchodová reforma je potřebná a nemůžeme si dovolit dále čekat a jen vytvářet další komise.

Cílem této analýzy bylo podat informace o tom, jak jednotlivé politické strany hodlají po volbách řídit veřejné finance a provádět hospodářskou politiku a konfrontovat je s názory některých odborníků. Jestliže Vám analýza alespoň trochu pomohla se zorientovat ve volebních programech a usnadní Vám rozhodování ve volbách do Poslanecké sněmovny koncem května, potom splnila svůj účel. Doufejme, že jakákoli vláda vzešlá z voleb provede inventuru veřejných financí a začne šetřit.

Bc. Martin Tománek

 


[1] Závěrečná zpráva je dostupná na webu zde: https://www.mpsv.cz/files/clanky/2235/zaverecna_zprava.pdf

 

 


[2] V této souvislosti je dobré varovat před špatnou interpretací tohoto ukazatele. Fakt, že se podíl vývozu na HDP pohybuje kolem 80 % neznamená, že čtyři pětiny produkce je určeno na vývoz, jak poměrně často tvrdí média. Více o této problematice zde: https://www.czso.cz/csu/tz.nsf/i/statistika_upresnuje_predstavy_o_otevrenosti_ces

 

Zpět

Vyhledávání

© 2010 Všechna práva vyhrazena.